Dit is Buurts: thuis in de wijk Gepubliceerd op: 6/9/2026

Dit is Buurts: thuis in de wijk

Nina groeide op in dezelfde wijk waar ze nu als sociaal makelaar actief is. Ze kent de buurt van vroeger, maar kijkt er inmiddels met heel andere ogen naar.

In Dit is Buurts delen medewerkers de verhalen achter hun werk: van kleine ontmoetingen tot grote stappen vooruit.

Buurtwerker

Ik ben geboren in Haarlem en opgegroeid in de wijk waar ik nu werk. Ik ging naar de Vrijeschool verderop in de straat en loop nu als professional door dezelfde buurt. Het is leuk om te ervaren hoe anders ik de wijk bekijk, nu ik hier als buurtwerker actief ben. Zo noem ik mezelf trouwens meestal: ‘buurtwerker’ of ‘opbouwwerker’, maar officieel ben ik een ‘sociaal makelaar’. Ik ben verantwoordelijk voor een locatie en voor de wijk waar ik in werk en ik organiseer dingen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, zodat ze fijn samen kunnen zijn en weten wat er allemaal is in de wijk.  

Praktisch ingesteld

Mijn ouders zijn allebei maatschappelijk werker en het was al vrij snel duidelijk voor mij dat ik ook die kant op wilde. Ik heb de opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming gevolgd op de HvA, tegenwoordig heet dat Social Work. Het studeren zelf ging mij overigens niet heel makkelijk af. Ik heb ADHD, dus het theoretische leren was niet erg aan mij besteed: ik ben meer praktisch ingesteld. Na mijn studie heb ik als jongerenwerker gewerkt, gereisd, bij een welzijnsorganisatie in Castricum gewerkt en even bij een woningcorporatie in Haarlem. Ik wilde graag terug naar mijn eigen stad en twee jaar geleden ben ik bij Buurts terechtgekomen.  

Buurtbakkie

Mijn dagen zijn verdeeld tussen het Huis van de Wijk, waar ik achter mijn bureau rapportages schrijf, mailtjes stuur en vergaderingen bijwoon, en op pad zijn. Ik schat dat ik de helft van de tijd achter een computer zit en de andere helft ben ik de deur uit. Vandaag heb ik een online meeting, een vergadering met een wijkplatform en ga ik mee met HR om mensen te werven. Morgenmiddag doe ik een buurtbakkie: dan sta ik in de wijk met een koffiekarretje om mensen met elkaar in contact te brengen. En in de avond geef ik samen met een collega een presentatie voor Haarlemse verbinders. 

Meditatie

Ik vind het leuk dat je heel veel zelf kunt creëren. Zelf ben ik geïnteresseerd in spiritualiteit en meditatie. Stadsklooster Haarlem organiseerde meditatiemomenten overal in de stad, behalve in de wijk waar ik werk. Omdat ik me niet kon voorstellen dat er hier geen mensen waren die daar behoefte aan hadden, heb ik een meditatiegroep opgezet. Nu komt er al een hele tijd een club van vijftien, twintig mensen elke week mediteren. Dan zie je dat de behoefte er wel is, iemand moet het alleen oppakken. Die iemand was ik.   

Verbinding maken

In mijn privéleven ben ik ook zo en organiseer ik van alles: een eetclubje met allemaal mensen die elkaar nog niet kennen, een hardloopclubje. Ik hou gewoon ontzettend van verbinding maken, van sociale contacten opdoen en mensen bij elkaar brengen. Dat gaat mij heel natuurlijk af en komt goed van pas in mijn werk.  

Lef

Wat ook goed van pas komt is een beetje lef. Je moet op mensen durven af te stappen. Laatst liepen vier middelbare scholieren een snuffelstage bij mij. Toen ik zei dat we bij mensen gingen aanbellen, riepen ze: ‘O nee!’ Dat vonden ze hartstikke spannend en dat snap ik. Gelukkig zijn veel dingen te leren. Voor wie leegloopt op veel contact is dit werk misschien niet de beste keuze, maar wie energie krijgt van met mensen zijn, heeft hier zijn of haar plek gevonden.